تقی فرهنگ نیا

ایده پردازی تا مالکیت فکری در مهریز

ایده پردازی تا مالکیت فکری در مهریز، یک دورهمی پر انرژی، چهارشنبه ۲۱ شهریور ۹۷ با همت دفتر نهادهای همکار پارک علم و فناوری یزد برگزار شد.

برنامه جذب و پذیرش

برای تقویت برنامه جذب و پذیرش تیم ایده ها در مرکز رشد واحدهای فناور مهریز، به پیشنهاد محمدرضا خان حسینی (مدیر دفتر نهادهای همکار پارک علم و فناوری یزد) و با پیگیری های اسدالله خان صمدی (مسئول راه اندازی مرکز رشد واحدهای فناور مهریز)، این کلاس ها با حضور علاقمندان مهریزی در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

بازدید از شرکت مهرنگار کویر

بعد از کلاس رفتیم بازدید از کارگاه شرکت مهرنگار کویر (پذیرش شده در مرکز رشد واحدهای فناور مهریز)؛ یک تیم خلاق و پیگیر از محله سریزد شهرستان مهریز. آنها با مشارکت پست بانک در حال ساخت دستگاه رطوبت ساز آلتراسونیک هستند. و مثل اکثر تیم ایده ها، روی چند ایده همزمان کار می کنند. (اشتباه است: عدم تمرکز باعث هدر رفت منابع می شود و احتمال شکست را بالا می برد.)

عدم تمرکز باعث هدر رفت منابع می شود و احتمال شکست را بالا می برد.

خوشحال از اینکه خیلی ها این نمونه دستگاه را دیده اند و آنها را تحسین کرده اند. از جمله مقامات دولتی شهرستان. از من و آقا رضا نیز همین انتظار را داشتند. اما…
اولین سوال ما این بود: چه کسی خریده؟ چند خریده؟

وقتی چشم های گرد بروبچ را دیدم، گفتم: چند تا پیش فروش کرده اید؟
اما بروبچ گفتند که خیلی ها خواهان این دستگاه هستند و با اصرار به معرفی مشتریان احتمالی این دستگاه پرداختند… صمدی عزیز می گفت بیشتر از یک ساله که در مرکز رشد پذیرش شده اند.
مشاهدات ما نشان می داد، تیم ایده ی مهرنگار فقط بدنبال ساخت هستند. دستگاه های مختلفی در گوشه و کنار کارگاه بود. اما بدون مشتری!

رویا

گفتم فرض کنیم از فردا برویم برای بازاریابی و فروش، به نظرتون تا ۲ ماه دیگه چند تا دستگاه می توانید بفروشید؟ با اصرار گفتند ۶۰، ۷۰ تا :\ گفتم: یعنی فروش این دستگاه، اینقدر ساده است؟ تایید کردند! رفتم نزدیک درب ورودی با ماژیک روی کاشی های دیوار نوشتم:
رویا، ۱۵ آبان، فروش ۵۰ دستگاه.

تابلوی موفقیت

واکنش بچه ها خنده بود. یکی گفت: اگر فروختیم شما (پارک) چه می کنید؟ گفتم شما را تشویق می کنیم. میگم ای ول، همین! گفتند کمبود نقدینگی داریم. گفتم: ۱۰۰ میلیون تومان قرارداد کنید، ۳۰ میلیون تومان وام کمک فن آفرینی بگیرید. این میتونه به شما کمک کنه در جهت تامین سرمایه در گردش شما.
گفتند: قول؟، گفتم: قول. قرار شد هر تعداد دستگاه فروختن روی کاشی ها ستاره نقاشی کنند و از ستاره های موفقیت یک تابلو زیبا بسازند. با آرزوی موفقیت برای مهرنگار

کلام آخر

اشتباه بعضی تیم ایده ها این است، مبهوت ایده/محصول خود می شوند و مبهوت می مانند و از اینکه اطرافیان آنها را تحسین کنند لذت می برند و لذت می برند و فقط لذت می برند.
باید این حبابِ لذت را شکست تا و تلاش کرد و تلاش کرد تا موفقیت شکل بگیرید. به یاد بیاورید شکستن حباب زندگی سرخوشانه ی رنگو را در همان ابتدای فیلم. (رنگو را خیلی دوست دارم :))

پ.ن۱: من برم یه فکری بکنم برای تامین اون وامی که قول دادم؛ ایشالا بدقول نشوم.
پ.ن۲: بعد از تجربه ی برگزاری این کلاس ها در دانشگاه پیام نور، مهریز دومین کار مشترک من و آقا رضا بود. ما داریم یاد می گیریم که چه جوری بهم پاس بدیم و از هم بپرسیم و تجربه هامون را بگیم که بروبچ حاضر در کلاس را تا آخر همراه داشته باشیم. من و آقا رضا یه تیم کاری می شیم آیا؟ 😀

One thought on “ایده پردازی تا مالکیت فکری در مهریز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.