تقی فرهنگ نیا

تعریف شرکت های خلاق و حوزه های فعالیت آنها

متن زیر را به دقت بخوانید، اگر محصول/خدمت شرکت شما در رسته دانش بنیان قرار نمی گیرد یا محصول/خدمت شما در مراحل شکل گیری و رشد، مبتنی بر پژوهش و توسعه فناوری های پیشرفته نیست.

آیا می دانید، به چه شرکتی، خلاق گفته می شود؟

شرکت خلاق، شرکتی است که جوهره رشد آنها یعنی خلاقیت و نوآوری، برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف می باشد و رشد و توسعه محصولات و خدمات ایشان بر خلاف شرکت های دانش بنیان محصولاتی مبتنی بر فناوری پیشرفته نیست.

منظور از مدل های نوین کسب و کار در اینجا، عبارت است از خلق مزیت رقابتی مبتنی بر نوآوری در مدل کسب درآمد، کاهش هزینه ها، مدیریت زنجیره تامین، بازاریابی، متمایزسازی محصولات و سایر فعالیت هایی که منجر به ساختارهای جدید در الگوی کسب و کار بنگاه می شود.

محصولات شرکت های خلاق در این حوزه ها دسته بندی می گردد:

  1. کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی
  2. صنایع دیداری و شنیداری
  3. میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی
  4. هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی
  5. بازی، اسباب بازی و سرگرمی
  6. طراحی و معماری
  7. نشر، چاپ و کتابخانه
  8. گیاهان داروئی و طب سنتی
  9. سایر صنایع فرهنگی (به تصویب کارگروه)

شاخص های الزامی جهت پذیرش شرکت خلاق بر اساس این موارد است:

  1. دارا بودن یکی از شخصیت های حقوقی قابل ثبت در نظام قانونی کشور
  2. محصول/ خدمت ارائه شده توسط شرکت باید حداقل در کشور نوآورانه باشد و سطح متمایزی نسبت به فعالیت های مشابه داشته باشد.
  3. ظرفیت مربوط به اثربخشی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
  4. محصول و خدمت معرفی شده دانش بنیان نباشد.

تذکر: محصول/خدمت می تواند همزمان دانش بنیان/خلاق باشد، اما برای دریافت خدمات حمایتی باید یکی از حمایت های دانش بنیان/خلاق را انتخاب کرده و از حمایت دیگری انصراف دهد.

برای ثبت نام به عنوان شرکت خلاق اینجا را کلیک کنید.

برای دریافت خدمات مرتبط با شرکت خلاق اینجا را کلیک کنید.

برخی از خدماتی که تاکنون برای شرکت های خلاق تعریف شده، اینجا را کلیک کنید.

اطلاعات بیشتر

 

3 thoughts on “تعریف شرکت های خلاق و حوزه های فعالیت آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.