تقی فرهنگ نیا

مدل بازیکن تیمی ایده آل

مدل بازیکن تیمی ایده آل، فصل مشترک بین سه فضیلت فروتنی، ولع و هوشمندی را به تصویر می کشد. این بدان معنا نیست که شخصی که در بخش میانی قرار دارد در همه ی این فضیلت ها یا اصلا در یکی از آنها در حد کمال است. هیچ کس کامل نیست. حتی شخصی که فروتن، پرولع و هوشمند است گهگاه روز یا هفته ی بدی را می گذراند یا حتی روزگار بدی سپری می کند. این فضیلت ها در خلال تجربیات زندگی و انتخاب های شخصی در منزل و محل کار پرورش یافته و ذخیره شده است.

مدل بازیکن تیمی ایده آل

تعریف سه فضیلت فروتنی، ولع و هوشمندی

فضیلت در لغت نامه ی معین: رجحان، برتری

فروتنی: فردی که فاقد خودخواهی بیش از حد یا دغدغه ی مقام است. به تیم، بیشتر از خودش اهمیت می دهد و موفقیت را به صورت جمعی تعریف می کند نه فردی.

فروتن در لغت نامه ی معین: افتاده و متواضع

ولع: انسان پر ولع همیشه به دنبال چیزهای بیشتری هستند. کارهای بیشتری انجام می دهند. چیزهای بیشتری که بیاموزند. مسئولیت بیشتری که به عهده بگیرند. خود انگیخته و کوشا هستند.

ولع در لغت نامه ی معین: حرص و علاقه شدید به چیزی

هوشمندی: در زمینه ی تیمی، هوشمندی صرفا به رفتار معقول شخص با افراد دیگر اشاره می کند. این مفهوم کاملا با توانایی رفتار پسندیده و هوشیاری در روابط بین فردی مرتبط است.

هوشمندی در لغت نامه ی معین: عاقل

بازیکن تیمی ایده آل (فروتن، پرولع، هوشمند) کیست؟

بازیکن های تیمی ایده آل دارای میزان کافی از فروتنی، ولع و هوشمندی در قبال افرادند. وقتی نوبت به نیاز به توجه یا قدردانی برای سهم شان در کارها می رسد، آنها خودخواهی کمی دارند و به راحتی تکریم هایی را که دریافت می کنند با دیگران سهیم می شوند یا حتی گهگاه فراموش می کنند آنها را دریافت کنند. بازیکن تیمی ایده آل با حسی از انرژی، شور و شوق و مسئولیت شخصی کار می کنند و به خاطر تیم هر کاری را که بتوانند قبول می کنند. آنها برای کمک به اینکه هم تیمی ها حس قدردانی، درک شدن و به حساب آمدن داشته باشند، حتی وقتی موقعیت های دشواری پیش می آید که مستلزم سخت گیری دلسوزانه است، کار درست را می کنند و حرف مناسب را می زنند.
بیشتر ما می توانیم مدیریت یا کار کردن با بازیکن تیمی ایده آل را طی زندگی شغلی خود به خاطر بیاوریم، زیرا آنها بسیار جذاب و به یاد ماندنی هستند.

مدل بازیکن تیمی ایده آل

فقط فروتن (مهره پیاده) کیست؟

افرادی خوش برخورد، مهربان و بی تکلف که صرفا نیاز زیادی احساس نمی کنند کارها را با سرانجام برسانند و توانایی ایجاد روابط موثر با همکاران را ندارند. مهره پیاده موجی ایجاد نمی کند، بنابراین می تواند تا مدت نسبتا زیادی در تیم هایی که به سازگاری اهمیت می دهند و عملکردی مطالبه نمی کنند به بقای خود ادامه دهند.

فقط پرولع (بولدوزر) کیست؟

این افراد عزم جزمی برای به انجام رساندن کارها دارند، اما تمرکز آنها بر منافع خودشان است و درکی از این مساله یا دغدغه ای در این باره که اقدامات آنها چه تاثیری در دیگران می گذارد ندارند. بولدوزر به سرعت تیم را نابود می کند. در سازمان هایی که اهمیت اصلی را صرفا به تولید می دهند، بولدوزر می تواند به سرعت رشد کند و تا مدت طولانی رفتارش اصلاح نشود.

فقط هوشمند (افسونگر) کیست؟

آدم هایی سرگرم کننده و حتی تا مدتی دوست داشتنی که علاقه ی اندکی به بهروزی بلند مدت تیم یا همکارانشان دارند. مهارت های اجتماعی آنها می تواند به ایشان کمک کند مدت زمان بیشتری نسبت به بولدوزر و مهره پیاده به بقای خود ادامه دهند. اما چون سهم آنها در کار تیم قابل صرفنظر کردن است، غالبا دوران استقبال از ایشان به سرعت طی می شود.

خرابکار غیرمترقبه (فروتن و پرولع) کیست؟

آنها صمیمانه می خواهند به تیم خدمت کنند و علاقه ای به دریافت توجه و قدرشناسی بیش از اندازه ندارند. اما عدم درک آنها از اینکه دیگران از سخنان و کنش هایشان چه برداشتی می کنند؛ به ناگزیر مشکلات بین فردی در تیم ایجاد می کنند. در عین حال که همکاران به کارمداری آنها و میل صادقانه ایشان به کمک کردن احترام خواهند گذاشت، اما این همکاران از اینکه مجبورند مشکلات عاطفی و بین فردی را رفع و رجوع کنند که مرتب خرابکار غیر مترقبه بر جای خواهد گذاشت؛ خسته خواهند شد.

وظیفه نشناس دوست داشتنی (فروتن و هوشمند) کیست؟

آنها معمولا فقط به اندازه ای کار می کنند که از آنها خواسته شده و به ندرت به دنبال این هستند که کار بیشتری بر عهده بگیرند یا برای تکالیف بیشتر داوطلب شوند. آنها جویای توجهی نیستند که شایستگی اش را ندارند و در زمینه کار کردن با دیگران و اهمیت دادن به همکاران، افراد ماهری هستند. آنها عموما آدم هایی جذاب و مثبت هستند، بنابراین خیلی راحت ممکن است رهبران از مواجهه با آنها یا کنار گذاشتن آنها طفره بروند. هرچه باشد، آنها دوست داشتنی هستند.

سیاست باز زبردست (پرولع و هوشمند) کیست؟

این افراد به طرز زیرکانه ای جاه طلب هستند و حاضرند سخت کار کنند، اما فقط مادامی که این امر برایشان نفع شخصی داشته باشد. متاسفانه به این دلیل که آنها خیلی هوشمند هستند، در به نمایش گذاشتن خود در نقش فردی فروتن مهارت دارند و این مساله باعث می شود رهبران نتوانند به راحتی آنها را تشخیص دهند و به رفتارهای مخرب آنها رسیدگی کنند. تا رهبران متوجه شوند اوضاع از چه قرار است، احتمالا سیاست باز، زنجیره ای از تخریب در میان همکاران متواضع تر خود ایجاد کرده و در حق آنها تقلب کرده است. ایشان را سرخورده کرده و به آنها صدمه زده است. معمولا این افراد از پله های ترقی شرکت هایی بالا می روند که رهبرانشان به عملکرد، بیشتر از کار تیمی پاداش می دهند.

کاربرد مدل بازیکن تیمی ایده آل چیست؟

این مدل دارای چهار کاربرد اصلی است.

۱- استخدام

۲- ارزیابی کارکنان فعلی

۳- پرورش کارکنانی که فاقد یک یا چند فضیلت هستند.

۴- نهادینه کردن این مدل در فرهنگ سازمان

شاید بپسندید: مراحل رشد شرکت، تیم یا سازمان

پی نوشت: تقریبا هر هفته یکی دو مورد درخواست ملاقات از طرف تیم ایده ها هست که مساله اصلی آن مشکلات کار تیمی است. این جمله ها را زیاد شنیده ام که “فلانی، سیاست خرجم می کند.” یا “فلانی، اصلا کار نمی کند.” یا “فلانی، خیلی منم منم می کند.” یا “فلانی، یهویی رفت. نمی دانم چرا؟”… کتاب بازیکن تیمی ایده آل، انگار که تمام این سوالات را در قالب داستان پاسخ می دهد. من که لذت بردم از مطالعه ی این کتاب. خلاصه ای از مدل ارائه شده در این کتاب را گذاشتم. امیدوارم لذت ببرید و ترغیب شوید که کتاب بازیکن تیمی ایده آل را به طور کامل بخوانید و بهره ببرید.

One thought on “مدل بازیکن تیمی ایده آل

  1. با عرض سلام و ادب
    قرار است که این هفته در یک گردهمایی پیرامون این کتاب شرکت کنم.
    به دلیل ضیق وقت، امکان مطالعه کامل این کتاب برایم فراهم نیست ولی خلاصه شما از این کتاب، دید بسیار خوبی به بنده داد.
    موفق و سربلند باشید.
    با سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.