تقی فرهنگ نیا

عرضه ی بدون واسطه ی صنایع دستی و محصولات هنری، رویای تیم ایده ی صباسرا

تیم ایده ی صباسرا تقریبا ۵ ماه است که در دوره پیش رشد پردیس علوم انسانی و هنر پارک علم و فناوری یزد پذیرش شده است. محمد کریمی و شبیر جویا، صباسرا را راه اندازی کرده اند.

رویای صباسرا

رویای آنها راه اندازی یک فروشگاه مجازی برای عرضه محصولات صنایع دستی و هنری توسط هنرمند بدون واسطه به مشتریان است.

غفلت از فروش در تدارک نرم افزار

مدتی در تلاش برای راه اندازی فروشگاه مجازی بودند که بقول خودشان، ورود من به مرکز رشد برنامه هاشون را بهم ریخت 🙂 . (یعنی اینقدر من ترسناک بودم؟! یا سخت گیر؟! یا…) گزارش مجید خان کاغذگران از این تیم ایده، نشون می داد که اکثر تلاش خود را صرف نوشتن نرم افزار فروشگاه کرده اند. می گفتند هنرمند، صفحه ی مخصوص به خودش را در این فروشگاه راه اندازی می کند، به روز رسانی می کند، محصولاتش را به مشتریان عرضه می کند و صباسرا این وسط درصد و سهم خود را بر می دارد.

کدام مشتری؟ کدام هنرمند؟ دلیل همکاری شون با ما چیه؟

برای اینکه بتوانیم فروشگاه مجازی موفقی راه اندازی کنیم اول باید بتوانیم یک فروشنده ی سنتی خوبی باشیم. رویای صباسرا زیبا و پسندیده، اما چه چیزی را اول بصورت سنتی بفروشیم؟ چرا هنرمند باید به ما اعتماد کند و محصولاتش را در اختیار ما بگذارد؟ گفتند: صباسرا تعداد محصولات بیشتری را نسبت به خود هنرمند می فروشد، اینجوری اون تشویق میشه که محصولاتش را در اختیار ما بگذارد. گفتیم وقتی کسی شما را نمی شناسد!، چه جوری بیشتر می فروشید؟

چرخه ی ایده، محصول، بازار

با مجید خان کاغذگران، چرخه ایده، محصول، بازار (داده) را برایشان توضیح دادیم و داستان های مختلفی از محصول حداقلی را برایشان تعریف کردیم. قرار شد از شبکه های اجتماعی تلگرام، دیوار و… برای تمرین فروشندگی استفاده کنیم. 

انتخاب اولین محصول و مشتری نزدیک

اما کدام محصول هنری یا صنایع دستی را اول برای فروش انتخاب کنیم؟! با توجه به نزدیکی مناسبت عید قربان و عید غدیر، زیورآلات مسی انتخاب شد. (در این اعیاد، احتمال هدیه دادن و هدیه گرفتن زیاد میشه) از طرف دیگر با یک هنرمند تامین کننده ی زیورآلات مسی آشنا بودند. (مشتری نزدیک 🙂 )

یادگیری

تمرین چرخه ی ایده، محصول، بازار (داده) را یک هفته قبل از عید قربان برای زیورآلات مسی و استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام شروع کردند…
بعد از سه هفته سفارشات مشتریان برای ظروف مسی هم شکل گرفته و به نظر می رسد که این چرخه در مس راه خودش را پیدا کرده است.

اعتماد به نفس و انتخاب محصول دوم

الان اما با قوت قلب و یادگیری از چرخه ی مس در حال مذاکره با دیگر هنرمندان حوزه صنایع دستی هستند برای انتخاب محصول دوم. خوبی این روش این است که تاییدیه و حسن انجام کاری که از هنرمند می گیرند، مذاکره با دیگر هنرمندان را آسان تر می کند.

اینکه بدانیم، می توانیم! نیمی از راه رسیدن به هدف است. 

این جمله را شبیر و محمد گفتند. 🙂

تماس با صباسرا

صباسرا را می توانید در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام دنبال کنید. البته صباسرا در ابتدای راه است. مهم تلاش ها و قدم های کوچک است که به ما می آموزد و ما را پیش می برد. خداقوت و ای ول.

صباسرا کم کم به پایان زمان دوره پیش رشد می رسد و باید همزمان مدارک و مستندات لازم برای تبدیل وضعیت به دوره رشد را تهیه کند. امیدوارم بتواند رای مثبت اعضای شورای پذیرش را برای حضور در دوره رشد کسب کند.

کلام آخر

با توجه به حضور تعدادی تیم ایده در مرکز رشد که محصولات هنری دارند یا می خواهند مدل تازه ای برای اینگونه کسب و کارها راه اندازی کنند و مشتریان آنها طیف وسیعی از جامعه را در بر می گیرد؛ دوستانی (مثلا یکی از آنها، دوستان شرکت پویش داده نوین) پیشنهاد راه اندازی یک فروشگاه در مرکز رشد داده اند که تمرین چرخه ایده، محصول، بازار را با کمترین هزینه زمان و مکان انجام دهند.

باید تلاش کنیم از شورای سیاستگذاری مرکز رشد بابت راه اندازی فروشگاه محصولات هنری دوستان مرکز رشد علوم انسانی و هنر تاییدیه بگیریم. یا اول راه اندازی کنیم و بعدش مصوبه و تاییدیه بگیریم؟ 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.