تقی فرهنگ نیا

اسپرینو و تجربه خرید از آن

اسپرینو، فروشگاه اینترنتی مواد غذایی و بهداشتی یزد وابسته به فروشگاه زنجیره ای رفاه است. من یکی از بنیانگذاران آن را می شناسم، مهران دهقانی فیروزآبادی.

جمعه فقط کوهگشت

ظهر جمعه است. تازه از کوه برگشتم. ناهاری در کار نیست؛ یعنی اینکه تدارک ناهار امروز بر عهده ی من است. به غیر از نیمرو، پخت ماکارونی را خوب بلدم. 🙂

خب چاره ای نیست، باید شروع کنم. اما اما، ماکارونی نداریم خو. حس بیرون رفتن و خرید هم ندارم. بچه ها، فست فود هم نمی خواهند که تلفنی سفارش دهم و مساله را سریع حل کنم. چه کنم؟!

مهران عزیز مدت ها بود که درباره اسپرینو حرف می زد، اصلا یه زمانی می خواست با اسپرینو وارد مرکز رشد ICT شود. خب مسئولیت من تغییر کرد و رفتم علوم انسانی و هنر؛ و او از شتابدهنده پیشگامان سر در آورد. 🙂

اجازه ی خرید از اسپرینو

به جانان گفتم از اسپرینو بخریم؟! گفت: ظهر جمعه! الان میاره؟! یا تا ظهر شنبه باید صبر کنیم؟ گفتم: حتما داخل سایت نوشته که چه روزهایی و چه ساعاتی خدمات میده! ننوشته؟!
اما در سایت فقط نوشته بود تحویل تا دو ساعت بعد از سفارش! و دیگه اینکه نوشته بود سفارش بیشتر از ۲۵ هزار تومان، تحویل رایگان!

خوشبختانه با این وضع اقتصاد و دلار و سکه و تورم نابود کننده، اصلا احتیاج نیست اقلام زیادی خرید کنی تا به ۲۵ هزار تومان برسی. انتخاب دو سه قلم جنس، فاکتور خرید را از ۲۵ هزار تومان بالاتر می بره. 😐 عدس و بلغور جو و ماکارونی و کنسرو لوبیا را انتخاب کردم. 😉
آدرس را نوشتم و رسید به قسمت پرداخت: اما اسپرینو پرداخت آنلاین نداره! نوشته بود پرداخت در محل.

یه لحظه دلم لرزید که نکنه چون پولی نگرفته، تحویلی هم در کار نباشه! اما من امیدوار به اینکه تا مهران هست مشکلی نیست! و اگر هم مشکلی باشه، مهران، خودش خرید می کنه و میاره تحویل میده!!! 😀 (می خواست با من رفیق نباشه ;-)) پس سفارش را نهایی کردم.

توی سایت نوشته که مراحل بسته بندی و ارسال و… را به تمامی برای شما پیامک می کنیم. منتظر پیامک شدم. اما بیست دقیقه ای گذشت و خبری نشد. جانان گفت: به مهران زنگ بزن بگو دمت گرم. 😉 گفتم هنوز دیر نشده، اندکی صبر. گفت شاید جوری نرم افزارش را نوشته که به افراد دوست و آشنا اصلا پاسخ نده. 😉
گفتم: اینکه پرداخت آنلاین نداشت، شاید به همین دلیل باشه! [ایف] آشنا، [دن] حذف پرداخت آنلاین [اند] دودر کن. 😀
با این پاسخ من، شدیم یک بر یک مساوی! گفت ببینیم و تعریف کنیم.

چند دقیقه بعد موبایل زنگ خورد. شماره عجیب و غریب بود! حدس زدم که اسپرینو باشه، گفتم بچا اسپرینو زنگ زده. جانان گفت: می خواد بگه جمعه تعطیله!
تلفن از اسپرینو بود. می خواست سفارش را راستی آزمایی کنه! گفتم والا ما منتظر ماکارونی هستیم و بخاطرش عدس و بلغور جو و کنسرو لوبیا هم سفارش دادیم. لطفا زود تند سریع، سپاسگزار خواهم شد.

چند پیامک بعد از این تلفن برام اومد که نشان میداد سفارش در کدام مرحله است. آخرین پیامک این بود، سفارشات شما تحویل پیک شد.
چند دقیقه بعد زنگ خونه بصدا در اومد. گفت از میگ میگ اومدم. :-/ پیک موتوری میگ میگ!!!

همدلی با مشتری

آقای پیک میگ میگ چقدر خوب بود. چقدر مودب بود. کلی احوال پرسی کرد و امیدوار بود که سفارش دیر نشده باشد و گفت چک کنید خرید کم و زیاد نباشد و اینکه تشکر کرد بابت نحوه ی آدرس دهی!

گفت: آقا خیلی آدرس منزل تون جالب بود. تمام مشخصات کوچه نوشته شده بود. اینکه گفته بودید بعد از کدوم درخت؛ حتی گفته بودید خونه شمالی هست. رنگ درب خونه را گفتید. ممنون، سر راست رسیدم خونه تون.

گفتم یعنی اینقدر آدرس پیدا کردن سخت شده؟ گفت اکثر مشتریان فقط به نوشتن اسم خیابون، کوچه و پلاک خونه کفایت می کنند. اینجوری کلی به زحمت می افتم. باید از ابتدای خیابون با دقت به دنبال کوچه باشم. از ابتدای کوچه باید دونه به دونه پلاک ها را بخوانم تا برسم به مقصد!!! (لطفا هنگام آدرس دهی، یه خورده با پیک و مامور پست  همدلی (همدلی با مشتری) کنیم، آدرس را به صورت محاوره ای براشون بنویسیم.)

خلاصه در حین همین گفتگو، هزینه ی خرید را حساب کردم و خداحافظ… تا صدای بروبچ بلند نشده، برم سراغ پخت ماکارونی.

هنگام آدرس دهی، با پیک و مامور پست همدلی کنیم، آدرس را به صورت کامل و محاوره ای براشون بنویسیم.

تجربه ها

۱- اسپرینو با اینکه تا یه زمانی خیلی تلاش داشت بگه تخفیف ویژه داره! اما هنوز هم تخفیف های اون به نسبت فروشگاهی که جانان ازش خرید می کنه، رقابتی نیست.

۲- خرید از اسپرینو ساده است. مشکلی برای پیدا کردن اجناس نداشتم.

۳- تعدادی از قفسه های فروشگاه اسپرینو خالی است. بنظرم بدلیل وضع اقتصادی و دلار و سکه و ایناست. و ربطی به تیم اسپرینو نداره. ولی باید حواسش به رقبا باشد. فعلا این قفسه های خالی باعث میشه خرید از اسپرینو در مواقع ضروی انجام شود.

۴- درسته که پرداخت آنلاین خیالت را برای نهایی کردن سفارش راحت می کنه ولی از طرفی اینکه اول خرید را تحویل بگیری و بعد پولش را پرداخت کنی، خودش لذت قدرت بهت میده! خلاصه پول، پوله؛ جون که نیست همین جوری آدم بده و بره!

۵- پرداخت درب منزل، توسط کارت خوان به پیک میگ میگ! و بعدش پرداخت توسط میگ میگ به اسپرینو! بنظرم هزینه ی اضافی داره! نداره؟! یعنی داره به ضرر میگ میگ میشه! (هزینه ی جابجایی پول را بانک از چه کسی میگیره؟)

۶- رفتار خوب و همدلی آقای پیک میگ میگ با مشتری، خیلی زیبا و دلنشین بود. لذت بردم و حس رفاقت بهم دست داد. آفرین به میگ میگ و سعی و تلاشی که در آموزش به تیم پیک موتوری داشته. ای کاش بقیه پیک ها نیز همین گونه رفتار و همدلی را با مشتریان داشته باشند. بنظرم این یک مزیت برای میگ میگ هست. که باعث رشد و ارتقای خدمات ارسال بقیه کسب و کارها خواهد شد.

۷- نمی دونم میشه زنگ بزنم میگ میگ و بهش بگم خودش خریدهام را انجام بده و بیاره یا اینکه حتما باید اسپرینو بهش بگه! (از بس که رفتار آقای پیک میگ میگ پسندم شده است.)

پ.ن: میگ میگ را شایان توانا و ایمان پناهنده راه اندازی کرده اند. ایده اولیه شون پیک آنلاین بوده است. الان اما نمی دونم کارشون آنلاین هست یا نه؟! پذیرش مرکز رشد ICT را گرفتند، اما ترجیح دادند در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی یزد مستقر شوند. خداقوت و ای ول به اسپرینو و میگ میگ و همکاری اونها.

5 thoughts on “اسپرینو و تجربه خرید از آن

  1. سلام وقتتون بخیر. به نظرم هایپر مارکت اینترنتی راهک خیلی قوی تر از اسپرینو عمل کرده و قدیمی تر از اون هم هستش و مهم تر از همه اینکه:
    ۱- تحویل رایگانش برای خریدهای بالای ۱۰ هزار تومان هستش.
    ۲- انبار و آفیس اختصاصی داره که باعث میشه همه ی سفارشات به صورت کامل از محصولاتی باشن که در انبار موجود هستن و مثل اسپرینو نیست که از رفاه خرید کنه و برای مشتری بفرسته و بعد از سفارش مشتری به مشتری زنگ بزنه بگه از ۵ قلم خرید، دو قلمش موجود نیست!
    ۳- پیک اختصاصی داره
    ۴- اپ اندروید و iOs قدرتمندی داره
    و خیلی از مزایای پلتفرمی دیگه.

    لطفا بررسیش کنید. شاد باشید.

  2. جالب بود ؛ ولی الان اسپرینو خبری ازش نیست و راهک داره خوب کار میکنه. راستی نظرتوت چیه راهک کلا پیک رایگان داره برای هر خرید و تخفیف هم داره روی کالاهاش ؟؟
    به نظرتون موفق هست ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.